Brandfordonsrally i Trollhättan 2016.
Brandfordonsrallyt genomfördes under lördagen 7/5 – det vackra vädret bidrog till ett lyckat evenemang.
Rallyt passade bra i tiden – Trollhättans Stad fyller 100 år 2016.
Så här skrev TTELA om rallyt. Klicka.
Det var ett trevligt rally – många deltagare och vackert väder. Det var många som bidrog till fantastiska dagar – alla funktionärer, Trollhättans Stad, NÄRF och inte minst alla deltagande ekipage.
Tack!
För att ladda ner fler bilder klicka på länken https://www.dropbox.com/sh/1to038w5bbt8im7/AABG7a0-8D-BLVNs6OqekW3fa?dl=0 och välj själv vilka du vill se. Här finns många bra bilder och också några videoklipp. Några bilder kan ta lite tid att ladda.
BILAR SOM DELTOG I BHS 2016 7 MAJ I TROLLHÄTTAN
- WILLYS 626 regnr. DJJ416 1955
Den här slangjeepen har ursprungligen tillhört Sjöbo frivilliga brandkår 1956 till 1986.
Höljebacka Brandmuseum.
- VOLVO STEGBIL 1932 regnr. JHZ594
Volvo-chassiet köptes av en återförsäljare för Volvo i Västerås för 4.500:-. Överbyggnaden på chassit med fack och skåp blev av lokala hantverkare byggt på plats i Köping. Brandbilen byggdes som en redskapsbil med trästegar och slangrulle bak på bilen. Från 1932 till 1948 fungerade brandbilen i detta utförande. Från 1948, när bebyggelsen ändrade karaktär med högre hus i staden, så blev kraven så att det skulle finnas stegbil för räddningsinsatser. En Wibe stege från Mora inköptes och monterades på brandbilen. År 1957 inköptes en Volvo brandbil med monterad Wibestege. Brandbilen 1932 ställdes som reservbil. Brandförsvaret äger denna brandbil och som vi i brandmuseet får vårda och bevara. Köpings Brandmuseum.
- UTRYCKNINGSAUTOMOBIL SCANIA-VABIS 1931 regnr BXR124
Bilen har aktermonterad Z pump 1200 l/minut samt en 14 meters trästege. I tjänst till 1958 i Västerås därefter ställd på museum till 2010 då den renoverades och står nu mer på huvudbrandstationen hos Mälardalens brand & Räddningsförbund i Västerås. Det offererade priset från Scania-Vabis år 1931 var 14 950 kronor och året efter så klagade personalen att det var kallt när dom åkte på landsbygden där dåvarande brandstyrelsen beslutade att införskaffa pälsar för 348 kronor. Mälardalens brand & Räddningsförbund i Västerås.
- FORD V8 SLÄCKBIL 1947 regnr. GOJ492
Motorn är på 100 hk. Bilen är utrustad med en Rubergspump och har en vattentank på 500 liter. Bilen var i tjänst i Vollsjö fram till 1980. Därefter renoverad och återställd i originalskick 2008 ägarna Håkan och Christina Lindquist.
- SCANIA-VABIS typ 1565 från 1936 regnr. OZS757
Släckbil med aktermonterad pump. Den har en 6-cylindrig bensinmotor på 110 hk. Den var i tjänst 1936-1964 på Uppsala Brandförsvar i staden. Det var den första täckta brandbilen i Uppsala och karossen byggdes av Nilssons Karosseri verkstad i Uppsala. Besättningen var 8 man, Chef och chaufför i framsätet och sedan 3 rökdykare och 3 man för vattenförsörjning, bak! Bilen har renoverats fortlöpande sedan 1990-talet och har nu senast fått nytt elsystem och bättre kylsystem. Bilen var den första som hade radio installerad och det var 1947. Uppsala Brandförsvar.
- LEDNINGSBIL regnr. MCJ018
Kallades allmänt för vassruggen på grund av alla antenner. Har gått som ledningsbil med brandingenjör. Har stått i malpåse sedan 2001. Tyvärr revs all radioutrustning ut i samband med att den ställdes av. Nu pågår ett intensivt arbete med att återställa bilen i originalskick. Ett nyförvärv hos Storstockholms Brandförsvar och veteranbilsgaraget.
Storstockholms Brandförsvar – veteranbilsgaraget.
- BILMOTORSPRUTA VOLVO Lv 233 regnr TRL595
Påbyggnad är gjord av Vellinge Karosserifabrik. Bilmotorsprutan är försedd med en frontmonterad pump av fabrikat API (AB Pumpindustri Göteborg) på 2 200 liter/minut. Vattentank om 330 liter. Levererades till Göteborgs Brandkår i november 1954 och togs i bruk januari 1955. Stationerades på huvudstationen med beteckningen Bil 40 men ändrades 1965 till Bil 16. Efter att ha använts av utbildningsavdelningen och som reservbil såldes den 1972 till Eriksbergs varv för tjänst på Arendals- varvet. 1990 återköptes bilen som sedan renoverades mellan åren 1993 och 2003.
Motortyp: Volvo A6B, 105 hk/88 kw – bensin
Chassinummer: 2302498
Totalvikt: 8 120 kg Tjänstevikt: 5 030 kg Max lastvikt: 3 090 kg
Museiföreningen Räddningstjänsten Storgöteborg.
- REIDAR SWENSON regnr. WLF754
- STEGBIL GMC e 303-68 regnr. DKH130 1959
Chassit är påbyggt av Henriksson brandredskapsfirma: stegen är en Wibe 26 meter samt en lös 2 meters stege i toppen . Den enda byggda Wibe stegbilen med enkelhytt innebar att en del av garanti försvann för att stegens överhäng fram var mycket längre än andra byggen men har inte varit några problem än. Var i tjänst mellan 1959 till 1981, stod sedan garagerad till 1996 då togs beslut att renovera färdig 2000.
Räddningstjänsten Halmstads kommun
- RÄDDNINGSTERRÄNGBIL DODGE W 300 1980 regnr 35912
Räddningsbil 922, Tog i tjänst på F 21 flygplatsräddningstjänst, 1980, den var i aktiv tjänst fram till 1997. Räddningsterrängbil 922 är i första hand avsedd för snabbsläckning av flygplansbrand. Största vikt har lagts vid bra acceleration för att bilen snabbt skall kunna vara på plats. Räddningsterrängbil 922 är främst avsedd att komplettera räddningsterrängbil 4ll2 för att på så sätt öka möjligheten att rädda flygplansbesättningar vid i första hand haverier med krigsflygplan. Släckutrustningen på fordonet består bl.a. av en släckmedelstank för 500 liter släckmedel. Släckutrustningen kan även byggas om, konverteras, för användning av torra släckmedel. Släckmedlet drivs ut med tryckluft och utlösningen utförs pneumatiskt eller manuellt som reservfunktion. Fordonet har en manuellt manövrerad släckmedelskanon och ett tryckuttag för anslutning av brandslang. Släckmedelskanonen och tryckuttaget kan öppnas och stängas från förarhytten. För att förhindra frysning av våta släckmedel vintertid är hela påbyggnaden isolerad och försedd med värmesystem. Dessa system kan drivas genom nätanslutning 2201380 V eller från fordonets el/bränslesystem. Räddningsbilen är utrustad med förbandssats samt två handbrandsläckare för mindre släckinsatser. Flygmuseet F21.
- SLÄCKBIL SCANIA L50 1974 regnr. GSH6X9
Bilen har en frontpump 2000 liter/minut, och är också utrustad med vattenkanon på taket.
Inköptes år 1974 av Lindesbergs Brandkår där den tjänstgjorde till 1991,fordons id SDT 319. Efter detta har den varit på olika industrikårer inom Bofors, fordons id SDD 761, och togs ur tjänst november 2015. Brandförsvaret Brämhult ser nu till den lever vidare som veteran
brandbil. Bilen har rullat 1400 mil sedan den var ny. Den är nu märkt med Brandförsvaret Brämhults logga och har fått fordons id 574. Brandförsvaret Brämhult.
- Lennart Nilsson Skene NTG641
- FARGO W500 Power Wagon 4×4, regnr. ÅL 5858
Årsmodell 1962, 202 hk. JORMALA FBK Inköpt 1962. Påbyggnad Kiitokori, Finland. Rostfri tank 3000 l vatten samt 400 l tank för skumvätska. Skumtanken öppnades senare och förenades med vattentanken. Frontpump Ruberg F-3-15. 2800/8 bars tryck. 3st Aga divator för rökdykning, slangar, strålrör, mellanskum. Tjänst i kåren till 1981 varefter såld till Kumlinge FBK. Efter ett antal år återköpt och utställd i Ålands brandkårsmuseum. Restaurering 2012-2013 utförde kårens oldboys ett omfattande restaurerings-arbete. Den är nu veteranbesiktigad, registrerad och i fullt användbart skick. Fargon var den första bilen på Åland som hade stor vattentank, var snabb och hade mycket god framkomlighet. Den användes över hela fasta Åland, alltid välkommen och fullgjorde alltid sin uppgift till belåtenhet.
Jormala Frivillig Brandkår Åland.
- VOLVO RÄDDNINGSBIL 918 1965 regnr. FAZ115
Fordonet har sitt ursprung i Flygvapnet. Tillverkat av Volvo 1965 i 23 exemplar, tjänstgjorde mellan -66 och tidigt -80 tal. Släckmedel består av 1500 kg pulver som kan avges antingen med kanon eller strålrör. Bilen är fyrhjulsdriven med turbomatad sexcylindrig motor betecknad TD67C, är även försedd med vinsch med en dragkraft på 7000 kp. I skåpet finns diverse räddningsutrustning.
Floby Lasse.
- WILLYS SIX årsmodell 1927 regnr. OLY895
Fordonet med en 65 hk sexcylindrig motor med sidventiler och stigförgasare. Den har en bakmonterad pump av märket Albin 35 som ger 1000 l vatten per minut. Bilen har tjänstgjort som brandbil i Finspång och Lotorp mellan åren 1930 och 1960. Bilen byggdes av Karosseriindustri u.p.a Andelsförening som grundades 1928 i Oscarslund i Norrköping. FINSPÅNG
- TERRÄNGBIL MB Unimog 416 1973 regnr. HKZ488
En terrängbil med flak levererades till Mölndals Brandförsvar 1974. På bilen monterades en vattentank på 2000 liter och en pump som gav 200 liter/minut. På tanken placerades en centrumrulle som var ansluten till pumpen. På flaket fanns också 300 meter 63 mm slang. Bilen hade också en vinsch fram där en snöplog kunde kopplas till vintertid. Motortyp: MB OM352, 125 hk/92 kw – Diesel
Chassinummer: 41616310011425. Totalvikt: 6 500 kg Tjänstevikt: 5 190 kg Max lastvikt: 1 310 kg
Museiföreningen Räddningstjänsten Storgöteborg.
- SCANIA-VABIS CLB. SP 1925 regnr. DTT176
Bilen togs i bruk 1925 och ställdes av 1956. Den har en pump av märket Mario Tamini som ger 900 liter/minut och en 3-delad stege av en totallängd av 18 meter. Bilen renoverades mellan 1971-1974.
Helsingborgs Brandkårs Museum.
- BRANDBIL MED MOTORSPRUTA regnr. ECA 126 1929
Fabrikat: Tidaholms Bruk. Modell: TSL. Årsmodell: 1929 Motor: 4 – cylindrig bensinmotor på 50 hk
Växellåda: 3 växlar fram, 1 back. Bilen har tjänstgjort i Tidaholm och är fortfarande inregistrerad som utryckningsfordon. Renoverad av Tidaholms Brandförsvar.
- KRANBIL A16 SCANIA-VABIS 1967 regnr. CFE 536
Användes bland annat som dragbil till båt som tippades i vattnet från kajen. Renoverad med hjälp av Autokaross Rescue Systems i Floby. Motor 11 liter 190 hk 2000v/min Växellåda G 670. 5 växlar fram
Hiab hydrakran 6 tonmeter Wirespel fram 3 ton Wirespel kranarm 2 ton.
Storstockholms Brandförsvar – veteranbilsgaraget.
- BEFÄLSBIL VOLVO 740 1989 regnr. HBT 215
Chefsbil ursprungligen, registrerad som utryckningsfordon från början. Därefter besiktningsbil.
Togs ur tjänst för ett par år sedan.
Hans Ingbert Skövde.
- WILLYS JEEP 626 regnr. YBR 105 1957
Kommer ifrån Tanumshede liten släck bil första åren verksam i Hunnebostrand 1957 till 64.
sedan Fjällbacka 64 till slutet 70 talet sedan dess har den stått undan ställd i ett förråd.
den togs sen hösten 2015 till Höljebacka. Januari påbörjade se om det gick att få den körbar o nu är den i bruksskick besiktigad o godkänd 3/5 – 16. Höljebacka Brandmuseum.
- WILLYS Fredsjeep typ CJ-3A regnr. EOZ 726
Bilen är extrautrustad med komplett suflettopp och körriktningsvisare. Den har även som tillbehör en vattentank på 500 liter som efterfordon. Den köptes in av Värmlandsmotor AB till Grums brandkår 1953. Summan som betalades var 12 530 kr. Grums brandstation ingår i dag i Karlstadregionens-räddningstjänstförbund som äger bilen.
- BRANDBIL SCANIA L50 1972 regnr. FYR 454
Bilen var placerad vid Skärblacka Deltidskår 1972 – 1995 och sedan vid Arkösunds Räddningsvärn 1995 – 2010. Därefter övertogs den av Brandkårsmuseet i Simonstorp i nuvarande skick. Motorn är en 4 Cylindrig Diesel 120 hk eller 88 kW. Pumpen en Front, Ruberg ger 1800 l/minut. Tanken innehåller 2000 liter. Brandkårsmuseet i Simonstorp.
- BILMOTORSPRUTA VOLVO Lv 94 regnr. EHN 663
Bilmotorsprutan är försedd med en aktermonterad pump av fabrikat API (AB Pumpindustri Göteborg) på 1 200 liter/minut och en vattentank om 490 liter. Karosseribyggnaden är utförd av Listerby Karosseri- verkstad i Blekinge. Inköptes till Mölndals Brandkår för 6 400 kronor och levererades den 26 augusti 1937. Togs i bruk för utryckning den 18 september samma år. Under 1948 utrustades bilen med en vattentank. Var i bruk till 1967 och fanns sedan på Krokslätts Fabriker som industribrandbil till 1977. Återkom då till Mölndal där den renoverades under några år till dagen skick.
Motortyp: 90 hk/66 kw – bensin. Chassinummer: 90554.
Totalvikt: 6 200 kg Tjänstevikt: 4 070 kg Max lastvikt: 2 130 kg
Museiföreningen Räddningstjänsten Storgöteborg.
- SCANIA-VABIS MOTORSPRUTA 1931 regnr. RMM 391
Bilen kostade ursprungligen19 150 kr. Den levererades den 26 sep 1931 och hade garanti 6 mån från o med 1dec 1931. Den ingick i en beställning och köp av 8 stycken bilar till ett totalpris av 157 100 kr (Scania-Vabis order nr. 1825). Bilen var placerad Östermalm mellan 1931-53. Därefter placerad i reserv 1953-55 för att sedan säljas 1955. Återköpt och garagerad av Scania Södertälje. Skänkt till Stockholms Brandförsvar 1995. Renoverad av veteran- och frivillig brandpersonal till Brandförsvarets 125 år jubileum 2000. Motor 6 cylindrar bensin 6,5 liters 90 hp1800 v/min 4 växlad. Alfala-Vall vattenpump 1600 l/min Skumpump, skumtank 100 l. Bensinförbruk ca.2,5 liter/milen Tankrymd 100 liter. Karosseri typ Brandautomobil med plats för 10 personer.
Storstockholms Brandförsvar – veteranbilsgaraget.
- VOLVO 1933 regnr. DYK 745
Bilen började sin karriär i Sjöbo kommun och sedan fortsatte i Ystad. Idag ägs den av Nordens näst äldsta brandkår Ystads Frivillige Bergnings-Corps som fyller 177 år. Bilen används under sommaren för att köra turister och andra sällskap i Wallanders spår. Motorsprutan är en Albin modell 800 från 1936 och har tillhört Ystads brandkår men ägs idag av ” Frivilligan”.
Ystads Frivillige Bergnings-Corps.
- FORD V8 från 1934 regnr. FFU 894
Bilen var i tjänst fram till 1968 och i Kågeröds Brandmäns Kamratförenings
ägo sedan 1997, bilen är varsamt iordningställd och är helt i originalskick. (mua nytillverkad stege,
men kopia av originalet och tillverkad av samma snickare, Kurt ”Frans” Nils.)
Det kan nämnas att bilens chassi, Ford V8 kom nytt till Kågeröd 1934, där det sedan byggdes upp
till brandbil av Kågeröds lokala hantverkare och totalkostnaden blev då c:a 3400,-.
Dessa pengar hade samlats in från dåvarande Kågeröds Kommuns företagare och lokalbefolkning.
Kågeröds Brandmäns Kamratförening.
- VOLVO L3154 HS 2222 HAVERIBIL regnr. 21799
Haveribil 914 är i första hand avsedd för släcknings- och räddningsarbeten vid flyghaverier, men kan med fördel även användas vid t ex hus- och skogsbränder. Chassit är en treaxlig, sex-hjulsdriven Volvo lastbil 3154 (ltgbil 93a) med turbomotor, 600 W generator och med kraftuttag för drivning av brandpump och vinsch. Bilen har kraftigare bakfjädrar och l4 lagers terrängdäck. Den fasta brandutrustningen utgörs förutom av den kraftuttagsdrivna brandpumpen av en skum-/vattenkanon, en skumvätske- och vattentank samt av en anordning för automatisk dosering av skumvätska. Släckning kan göras med såväl rent vatten som med mellanskum och tungskum. Det tryckluftsdrivna skumvätskesystemet är dimensionerat för två vattenfyllningar. För kontinuerlig skumgivning finns ett pumpinjektorsystem för manuell inställning. Bilen kan med den befintliga mellanskum-utrustningen producera 100 000 liter skum per minut med kastlängder om ca l0 meter och en vätskeförbrukning av ungefär 1400 liter per minut. Med skumkanonen, som är av tungskumtyp, produceras ungefär 7000 liter skum per minut av ungefär 800 liter vätska och når en största kastlängd av omkring 30 meter. Bilen är utrustad med kommunikationsradio och diverse lös brand och räddningsutrustning.
Flygmuseet F21.
- TIDAHOLM från 1929, regnr. FXK 782
Fordonet är en 1 ½ tons lastbil byggd som släck- och redskapsbil med aktermonterad pump på 1000 liter/minut. Bilen har en 4-cylindrig bensinmotor på 50 hk. och en totalvikt på 3820 kg. Den har varit i tjänst på Uppsala Brandförsvar 1930-1960 och var sedan utställd på Skoklosters motormuseum 1963-1980. År 1982 renoverades bilen på brandförsvarets verkstad och har sedan dess deltagit i olika veteranbrandbilsrally i landet och den har även varit i Köpenhamn och åkt över Öresundsbron!
Uppsala Brandförsvar.
- FORD V8 MANSKAPSBIL 1936 regnr. XLU 960
V8 på 80 hk med tillhörande motorspruta av fabrikatet Ruberg, årsmodell 1935.
I drift vid Vollsjö brandkår fram till 1967 därefter renoverad och återställd i originalskick 2005 av ägarna Håkan och Christina Lindquist.
- DODGE T 216 RÄDDNINGSBIL 1945 regnr. FHN 243
Denna bil har varit en räddnings bil i Uddevalla och använts vid tågolyckor, djurräddning, och andra större olyckor. Bilen var verksam mellan 1951 till 1978. Den har just i dagarna sätts i körbart skick och är ett av Höljebacka Brandmuseums senaste tillskott. Höljebacka Brandmuseum.
- BUSS regnr. BFD 051
Fabrikat: Tidaholms Bruk. Typ: TSLO. Motor: 4-cylindrig bensinmotor på 50 hk
Växellåda: 3 växlar fram, 1 back. Bussen är renoverad och delvis rekonstruerad efter originalritningar av Tidaholms Hembygdsförenings Bilrenoverings-grupp åren 1987-94. Arbetstid ca 3 800 timmar.
En buss av denna typ trafikerade sträckan Tidaholm-Hjo 1925 till c:a 1935. Bussen deltog 1995 i det engelska veteranbilsrallyt ” The London to Brighton Run ” Den vann andra pris i sin klass och utsågs dessutom till ” Finaste deltagande utländska ekipage ”. Tidaholms Hembygdsförening.